يورو؛ راه ورود به بازار سرمايه ايران


يوجو با ارائه مقاله اي در‌هافينگتون پست، بازار سرمايه ايران را يکي از بازارهاي جذاب منطقه معرفي کرده است. جرج يوجو، استاد دانشگاه کلمبيا و قائم مقام سابق بورس نيويورک، که در همايش بين‌المللي بازار سرمايه ايران در تاريخ 9 آبان ماه سال جاري در جزيره کيش حضور و در يکي از تأثيرگذارترين پنل‌هاي تخصصي اين همايش شرکت داشت با ارائه مقاله اي در‌هافينگتون پست، بازار سرمايه ايران را يکي از بازارهاي جذاب منطقه معرفي کرده است.  به نقل از سنا، وي در اين مقاله نوشته: هفته‌هاي گذشته در همايشي با موضوع بازار سرمايه که با تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار ايران در جزيره کيش برپا شده بود دعوت شدم. جزيره کيش يکي از جزاير بسيار ديدني و لوکس در ايران است. فاصله نخستين شهر تا اين جزيره 19 کيلومتر است. با نگاهي به ميزان ساخت و سازها در اين جزيره لوکس، مي‌توان اينطور بيان داشت که جزيره کيش با آسمان خراش‌ها، درخت‌هاي نخل، مکان‌هاي تفريحي و سواحل جذاب، ميامي‌ديگر باشد. يکي از مهم‌ترين فاکتورهاي همايش بازار سرمايه ايران حضور مقامات رسمي‌از کشورهاي هند،اندونزي، آلمان انگلستان و موسسات بلژيکي بود. در اين ميان، سفراي ترکيه و کره جنوبي نيز در اين کنفرانس به معرفي کشور خود و موقعيت‌هاي اقتصادي آن پرداختند.
گشايش درب‌هاي بازار سرمايه ايران به سوي دنيا
کشف دوباره ايران بسيار لذت بخش بود. آلمان و به خصوص ايالت باواريا، کاملا مصرانه از بانک‌هاي ايراني درخواست کردند تا شعبات مختلفي را در مونيخ تاسيس کنند و در اين ميان چهار بانک نيز مجوزهاي لازم را براي تاسيس شعب خود، دريافت کرده و در انتظار مراحل بعدي تاسيس شعبه هستند. بانک ايراني - اروپايي در‌هامبورگ نيز درحال تکميل مراحل تاسيس يک بانک ايراني در قلب منطقه يورو است.
صندوق اولما دماوند که در جزيره کيمن (جنوب کوبا، شمال غرب جامائيکا، مستعمره بريتانيا) تاسيس شده است به صورت فعال در حال معامله است و به سهامداران و سرمايه گذاران خود امکان سرمايه گذاري غير مستقيم در سهام شرکت‌هاي ايراني را نيز داده است. اين صندوق براي تمامي‌سرمايه گذاران در دنيا قابليت دسترسي دارد اما دسترسي مستقيم به سهام شرکت‌هاي ايراني هنوز براي اين صندوق ناممکن است.
راه حل يورو
در حال حاضر امکان استفاده و دسترسي به بازار سرمايه ايران و موسسات مالي در اين کشور تنها از طريق يورو امکان پذير است. روابط تجاري با ايران که بر حسب دلار آمريکا صورت بگيرد مشمول مقررات نقض تحريم‌هاي غرب عليه ايران خواهد شد. پس يورو بهترين گزينه براي معامله با ايران خواهد بود. فعاليت‌هاي مالي از طريق بانک‌هاي داخلي اروپا و بانک‌هاي غير اروپايي که محل اقامت آنها در اروپاست بدون مشکل خواهد بود و اين بانک‌ها مي‌توانند تبادلات مالي و تسويه خود را با ايران به سرانجام برسانند. بخشي از تراکنش‌هاي سيستم بانکي منطقه يورو را بانک‌هاي بخش دولتي مثل بانک KFW در آلمان انجام مي‌دهند. اين بانک‌ها، از هر گونه سرمايه گذاري بانک‌هاي آلماني در ايران، حمايت مي‌کنند و OFAC يا همان دفتر کنترل سرمايه‌هاي خارجي که بخش نظارت بر نقض تحريم‌ها در بانک‌هاي آمريکا است به اين بانک‌ها دسترسي ندارد. در حقيقت، به جز بنگاه‌هاي مالي اقتصادي فعال در ايالت متحده، مابقي شرکت‌هاي اقتصادي بين المللي بزرگ مايل به حضور در ايران هستند.
خاورميانه هميشه تقسيم‌بندي شده است
وقتي قطر با ايران روابط دوستانه خوبي دارد کشورهاي عربي روابط خود را با ايران قطع مي‌کنند. در حالي که انتظار مي‌رفت دوبي از لغو تحريم‌هاي عليه ايران استفاده کند نتوانست از اين منفعتي نبرد. اما سياست شيخ محمد در دوبي اين است که با بي طرفي در اين جنگ، منافع بيشتري را عايد خود کند. دوبي يک مکان مطمئن براي مبادلات سهام و اوراق قرضه ايران بوده است چرا بايد با قطر وارد جنگ شود؟ 


دونالد ترامپ نمي‌تواند اين معاهده را نقض کند
دونالد ترامپ معاهده کشورهاي 1+5 با ايران را به کنگره ارجاع داده است و به نظر نمي‌آيد که کنگره بتواند اين معاهده را لغو کند. سودهاي حاصل از روابط تجاري کشورهاي بزرگ با ايران مثل بوئينگ، مسير لغو معاهده را براي کنگره بسيار سخت کرده است. اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي‌هيچ نشانه اي از عهدشکني ايران در خصوص پيمان هسته اي نداشته باشد، ديگر امضا کنندگان اين قرارداد مي‌توانند هر گونه روابط تجاري خود را با ايران ادامه دهند. 
واکنش عربستان سعودي
عربستان خود يک پيمان بين المللي را نقض کرده است و زندگي 20 ميليون يمني را مورد تهديد قرار داده است. اين رفتار سعودي مي‌تواند ثابت کننده اين فرضيه باشد که ترامپ در خصوص نقش تروريست در منطقه اشتباه کرده است. کودتايي که توسط شاهزاده جوان سعودي به تحريک داماد دونالد ترامپ، جرج کوشنر، ايجاد شد کمي‌نقش تروريست در منطقه خاورميانه را جا به جا کرده است.